Saturday, February 03, 2007

Nytt odlingsår.

Det här är granskott från vår julgran!
Eftersom granen knappt börjat barra har vi den kvar fortfarande. Snart ska vi kasta ut den. Jag tycker det är roligt att ha en gran inne i februari, när den har fått ljusgröna skott.
Vi har en blommande rosa amaryllis också. Och en annan av julamaryllisarna håller på att få en tredje stängel.
Det är dags att så!
Idag inledde jag odlingsåret med att så basilikafrön, sallad och sockerärtor. Jag har blandat trädgårdsjord med lite kompost och sand, och hoppas det blir en bra såjord. Jag har sått i plastbyttor jag fått grönsaker i. De här fröna hade jag i en burk från ett annat år, och hoppas det blir bra. Ärtorna har jag inte tänkt spara till i sommar. Jag tänker, att senaste åren har det varit inne med ärtskott i sallader och wokar, och ibland har jag köpt ärtskott. Det vore bättre att odla sina egna. Salladen är plockisbergssallad. Sådan blir underbar på friland, men jag har tänkt man kan odla den inomhus under våren och äta upp den när man känner för den, om det blir något.
I burken finns även ringblomfrön, frön av broccoli och brysselkål, pumpa och bönor. Jag ska så dem senare. Nu är det tid för föresatser och till dem hör mängder av pumpor!
Det är bättre att använda det jag har än att köpa nytt, men jag vill ha även tomater, persilja, krasse och kanske chili. Förra året hade jag ju inte egna tomater och jag saknar dem.
Jag har satt lavendelskott. Jag köpte en lavendelplanta på rea i höstas och har haft den inne under vintern. Nu har jag knipsat av skott och stuckit ner dem i sandblandad jord, så får vi se. Jag läste en gång i en tidning om en kvinna som drev upp mängder av nya lavendelplantor. Jag har två fina lavendelbuskar i trädgården och det skulle vara fint om de fick sällskap av en hel häck. Så många skott har jag inte satt, men de här är kanske bara början.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hur fick du tag på bönor? Jag skulle vilja odla bönor men hittar det inte i affärerna. Sen undrar jag förstås hur det gick med lavendeln. Går det alltså bra att klippa av och sätta direkt i sandjord?

3:47 PM  

Post a Comment

<< Home