Friday, November 10, 2006

Trädgården har frusit.

Som vissa läsare påpekat har jag inte varit någon flitig bloggare senaste tiden- nej, jag har inte varit flitig i trädgården heller. Det är sant, att jag kunde ha skrivit förra veckan att frosten till sist tog tag i oss, frös ogräset likväl som de gröna blad som var kvar på syrener och äppelträd, och sedan vräkte först snöblandat regn ner på oss, varefter det kom ren snö, varefter det regnat och snön smält. Jag förstår, att vissa läsare som badat i pooler på Azorerna skulle glatt sig åt
detaljerade skildringar av vår snö.
Det känns lämpligt att gå i ide. Men jag skall göra en raid ut i trädgården någon dag och plocka fler aroniabär och nypon. De sitter kvar. Jag känner mig stimulerad av att min sylt och saft efterfrågats. Aronia verkar ha blivit trendigt, helt rätt har många uppfattat aronian som mystisk, mycket smaklig, mycket hälsobringande och även färgen har uppskattats. Så jag bjuder på mer saft ett tag till!
Jag tog med hallonsylt till Ylva i Stockholm i förrgår. Hon hade önskat sig det. Det känns bra att sprida sylt och saft. Jag har alltså inte gått i ide än, utan åkte tåg. I går kväll, när jag åkte hem
tog resan Stockholm Central-Gävle 3 1/2 timme, vilket innebär två timmars försening, på grund av att ett tåg spårat ur tidigare på dagen. Det var härligt att komma fram.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home