Monday, July 17, 2006

Slutet av värmeböljan.



Denna doftranka blommar nu i badrummet. Doften är inte lika stark som doften av nattens drottning, men å andra sidan blommar den mycket längre tid. Det slår emot en pustar av doft när man rör sig i badrummet. Jag fick doftrankan hösten 1993 av min chef när jag avslutade ett vikariat jag haft.

Den blommade förstås då, och sedan har det tagit en del år tills den börjat igen. För några år sedan kom två klasar, och nu blommar den mer och mer med vilopausar. Nu har den väldigt

många blommor och långa rankor, som jag måste skära av för att kunna städa-men inte nu.

På undervåningen har en lila orkidé slagit ut idag och porslinsblomman fortsätter att blomma hela sommaren.

Utomhus håller hässleklockorna på att blomma ut, men det är fortfarande hela fält med blått i trädgården. Rosorna fortsätter att blomma, både de gammaldags doftrosorna och låga mörkröda rabattrosor. En till mörkröd ros, snarlik gåbortrosorna, har slagit ut

nära lavendeln. Jag hade sådana här rosor i söderrabatten och rabatten på husets västra sida förr. De fanns i ett stort antal när jag flyttade in, men jag gissar att de inte är riktigt gamla- kanske femtio år. Några försvinner förstås undan för undan med vintrarna, och ett flertal försvann 1999, när jag planterade om dem till ett ytterläge i trädgården på grund av att vi dränerade.

1 Comments:

Blogger JULIEK said...

Jag skal ha meg en blomma på badrummet men inte funnet ut hvilken. Kanskje en doftranke inte er så dumt. Den tycker vel om lite varmt og klamt klima?

8:52 AM  

Post a Comment

<< Home