Friday, June 23, 2006

Midsommarafton.

Syrener! Det är dessa två sorters förädlade syrener som växer i vårt bortre hörn. Nu bommar de som vackrast, det är otroliga mängder av blommor.

Ser ni fjärde sortens ros lite inklämd bland de andra blommorna? Det är vanlig nyponros. Kanske inget för en trädgård- de har kommit fram genom att många av mina rosor inte är rotäkta, och jag har inte tagit bort alla vildskott. Ibland är det svårt att veta vad som är vildskott- en del av mina finare rosor hhar sjubladiga gröna blad, som nyponrosen. Men nyponrosor är vackra, så några får finnas.
Här finns mer vilt! Midsommarblommorna är snart utblommade, de tjuvstartade. De har satt sig själva i trädgården, och jag har dem gärna kvar, även om man skulle kunna köpa "finare" nävor.
Den tredje "vilda" blomman är den blå lupinen. Den ser ut att var hämtad från vilken vägren som helst. Lupinerna är vackra på våra vägrenar. Men just mina blå trädgårdslupiner är sådda i min trädgård 1993.
Jag köpte blandade blomfrön i en exklusiv förpackning när jag var i Florida det året. De skulle bli ett fint minne från USA-resan. Förresten är det enda gången jag varit i USA. Vi var på Disney World och hade fantastiskt roligt. Vi var på en konferens om Downs syndrom. Men tillbaka till fröna, de enda blommor som kom upp var dessa blå lupiner, till min häpnad.

I dag plockade jag en liter krusbär till. Jag gjorde smulpaj med kokos, bovetemjöl och boveteflingor. Ylva och jag har ätit den efter att vi grillat på vår uteplats. Vi grillade potatisbitar och majs. Härligt, men nu har vi gett upp på grund av myggen.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Midsummer in Swede - the most beautiful time of the year. Once i had a visitor from Madagascar, in Gävle in JUne. She was fascinated seing the lilacs and all that was blooming in the gardens, but she admired even more every little white insignifcant flower in the woods!

12:51 PM  

Post a Comment

<< Home