Tuesday, June 20, 2006

Selenicereus grandiflorus.





Det här är två bilder på en knopp på nattens drottning. Jag har två exemplar av denna kaktus i krukor i var sitt rum. Jag fick skott av min väninna Lenka för kanske 15 år sedan, och de blommar nu för första gången. (Om någon undrar vad som mer syns på bilden ligger min nalle Patrika där i en säng med ett randigt täcke över sig, och apparaten bredvid sängen är en adapter mellan likström och växelström, eftersom jag har min mormors symaskin, som är en av de första elektriska maskinerna i Sverige.)

Över bilderna på knoppen ser ni nattens drottning slå ut. Det hände i natt.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej på dig i trädgården!

Vilken otrolig trädgård och alla fantastiska blomfoton du visar oss.
Här ovan polcirkeln börjar det att blomma nu också. Det växer så det brakar, för vi har ju ljust hela dygnet - midnattssol. Men den sorts
växter du visar har vi ju inte, ja maskrosorna förstås.
Nattens drottning var fantastisk.
Jag har faktiskt sett den utslagen
en gång, och det var på Gällivare
lasarett, i andaktsrummet.
Lycka till med ditt intresse och arbete, för jag förstår det är mycket jobb bakom.
Hälsningar från Jokkmokk, Barbro

11:26 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej, fick precis reda på vad min växt heter Nattens drottning. Fick sticklingar av en bekant för 3 år sedan. Satte dem i 2 krukor. Blommat nyligen i ena men missade när den var stor blomma men oerhört kul ändå. Tydligen väldigt ovanlig som krukväxt. Vh Kent I Trosa/Sörmland

6:11 AM  

Post a Comment

<< Home