Saturday, July 01, 2006

Pioner.


Pionerna slog ut i dag hos mig, och ser nästan utblommade ut med en gång i värmen. Pionerna står skuggigt vid gränsen mot grannens badhus- de flyttade till ett undanskymt läge för sju år sedan, efter att ha stått som solitärer i gräsmattan, som pioner ska. De fick flytta för att de riskerade att bli överkörde när vi hade in grävmaskiner för att dränera. Jag skall flytta dem igen framåt hösten. Pioner tycker inte om att flytta, men jag inser att de står fel. Pioner kanske är vackraste blommorna som finns.
De är förtjänta av en bra plats, förutom att de blommar mer om de står soligt med luft omkring sig. De ska planteras grunt och man kan få vänta några år efter att man planterat om dem, tills de tar sig. I trädgårdarna häromkring finns likadana pioner, som slagit ut tidigare.
Bland det första jag såg när vi flyttat in här, 10 juli 1987, var pionerna. Sedan har de slagit ut väldigt varierande tid varje år, ibland redan omkring skolavslutningen en bit in i juni.
Dagens pion visar jag med ett collage som bygger på ett tyg med kaniner, som jag har kvar sedan 70-talet. Pionerna och kaninerna i dag är en hälsning till Camilla Dal, eftersom vi sett hennes utställning i dag på Kulturkiosken i Gamla Gefle. Camilla visar bl.a kaniner och fåglar, mycket vackra kompositioner särskilt från Alderholmen, vår urbana vildmark, som snart ska bebyggas mer.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tack för din hälsning i min gästbok! Välkommen åter!

11:41 AM  

Post a Comment

<< Home