Wednesday, July 05, 2006

Vackrare än någonsin.




Alltfler smultron och jordgubbar mognar.
Mahts har klippt häcken.

Rosa Agatha francofurtana


I dag slog mina tre bästa sorters gammaldags doftrosor ut i mängder samtidigt. Blåklockorna är också utslagna, och blandar sig på ett förunderligt sätt med rosorna. De här rosorna fanns när jag flyttade in, har kanske funnits här "alltid" och är väldigt rotäkta. Den allra vackraste rosen kommer upp med skott bland krusbärsbuskarna. Jag har flyttat skott till brevlådan. Det är blommorna som är vackra och doftar underbart, själva stammarna är veka och lägger sig. Jag vet nu, att den heter Rosa Alba Maiden´s Blush. De kraftigare rosa rosorna har kraftigare stammar, som en del år bildar riktiga törnrosasnår. De är Rosa Agatha francofurtana. Sedan har vi Rosa alba maxima, det är den känsligaste rosen. Nackdelen med de här rosorna är ohyra och svampangrepp. Ibland beskär jag dem och kastar bort dem i bitar i soptunnan eller eldar bort dem. Jag har sprayat dem med såpvatten och ibland starkare saker (fast vi håller oss till biodynamiskt). Men inte orkar jag hålla på och behandla dem som de kanske skulle behöva. Oftast får de växa i fred i den hörna av trädgården, som är mest djungellik så här års. Det är en sänka som är kallare än resten av trädgården på vintern och varmare och fuktigare på sommaren. Här växer även kirskål och nässlor, så det gäller att röja. Krolliljorna har också slagit ut, och Karl XII: s knappar- det är de gula blommorna.
Pionerna fortsätter att blomma. Hunden är oftast glad, liksom Ylva.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home