Sunday, July 02, 2006

Hässleklockor och schersminer.

De stora blåklockorna börjar slå ut. jag tror, att de är hässleklockor. De mer violetta blommorna på bilden minns jag inte alls namnet på. De är perenna och vi fick några plantor från en annan gammaldags trädgård när vi var nyinflyttade här.
Blåklockorna kan räknas som ogräs. De sprider sig med frön, men mest med utlöpare från rötterna, och de är de blommor vi har flest av. Snart kommer trädgårdens kanter vara blå, och det kommer att vara blå ringar kring äppelträden. De är de växter jag tycker mest om i min trädgård. Jag tycker trädgården är vackrast ett tag en bit in i juli, när klockorna är som mest utslagna och det kommit fler rosor. Vi har knölklockor också, och de ÄR ogräs, även om de också kan se fina ut.
Jag tar bort en del av de stora klockorna, när de dyker upp i grönsakslandet eller försöker tränga ut mer känsliga växter, men jag skulle inte vilja vara utan dem.
Jag har inga schersminer, men grannarna har, och nu doftar de som en bättre parfymaffär. Syrenerna har ju doftat, och de är utblommade nu. Rosorna och pionerna doftar; när jag går omkring i trädgården kommer doftmoln, som om någon sprayade framför mig. När jag är ute med hunden kommer starkare "spraymoln" av schersminerna i grannskapet. Doftrekordet denna sommar har nattens drottning, min kaktus, de timmar den blommade. Jag har porslinsblommor inne nu också, som doftar starkt. Det kan bidra till att näsan rinner och ögonen är röda och irriterade, men mest är dofterna härliga. Idag är en hetta som väller över oss, och antagligen gör värmen att det doftar mer.
Jag gjorde en rabarbersmulpaj i dag, fast ugnsvärme inte var vad som behövdes för att vi skulle ha lättare att andas. Det här är receptet:
Jag kokade rabarberbitar (fyra långa, tjocka stjälkar) med en liten skvätt vatten och lagom mycket socker- det går inte att ge mått, man får smaka sig fram och hellre börja med för lite. När rabarbern börjat smälta ihop
sparade jag mesta vätskan och lite rabarberbitar till kräm, att ätas i morgon. Mesta av rabarbern, utan så mycket spad, lade jag i en smord form. Jag rörde ihop 75 gram vegetabiliskt margarin med 1 dl kokosflingor, 1 dl hirsflingor (man kan ta t.ex. boveteflingor i stället) och 1 dl bovetemjöl till smuldeg. Jag strödde smulorna över rabarbern, tryckte till lite och gräddade formen i 200 graders ugnsvärme tills smulorna såg bruna ut.
Ylva plockade den första jordgubben i dag i vår söderrabatt. Vi har plockat några smultron några dagar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home