Thursday, October 26, 2006

Storm och aronia.

Nu är det lugnet före stormen. Enligt radio och TV kommer det värsta ovädret sedan -92 in över Sverige i kväll. När jag hörde det begrep jag, att plocka in trädgårdsmöbler hade högsta prioritet. Så det har jag gjort idag, i regnet, utom två bord jag inte klarade att lyfta. Det är samma varje år- jag väntar i det längsta att ta in möblerna, inte bara av lättja utan även för att jag vill sitta ute så mycket som möjligt. Ibland blir de översnöade. Nu kommer borden att bli översnöade. Som om det gällde livet, och det gör det ju, slog jag ner en del av de sista plommonon från trädet med en kratta, slog ner de sista fågelbitna Loboäpplena och samlade ihop dem i en bunke, krattade ihop Signe Tillischäpplen, som dolt sig under lönnlöven och bar äpplena till altandörren så att jag kan ta in dem eftersom.
Igår kokade jag aroniasylt igen, men jag har kvar aroniabär på buskarna. Jag har kokat lite nypon också, med äpplen, och jag har brutit av några rabarberstjälkar jag ska ta in och kanske koka saft på. Aroniabuskarna håller på att tappa sina löv, och så hänger tunga svarta klasar på de kala grenarna. Lönnlöven ligger som en tjock matta över ena trädgårdshörnan.
Min senaste favoritsylt har jag gjort med Melatin. Jag brukar vara mot tillsatser, men det var så enkelt och gott, att jag föll. Man köper en grön liten påse melatin. Senast tog jag 1,3 kg aroniabär,en halv rentvättad citron med skal och allt, samt en liten skvätt vatten. Detta fick koka en liten stund till lite mjukare konsistens. Jag mixade massan med min handmixer. Jag rörde i Melatinet och kokade sylten två minuter under omrörning. Jag hällde upp sylten i rena burkar. Jag började äta det som var sist i kastrullen med youghurt. Sagolikt gott!
Nu kan stormen komma. Jag har varit och handlat mer youghurt, mjöl och jäst, jag har massor av specerier och har ju sylt och saft och är beredd!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home