Monday, July 31, 2006

Sista juli.

Ha! Senast skrev jag värmeböljan var på väg att ta slut, men jag kom av mig i bloggandet. Det fortsatte att vara för varmt för mig till i förrgår, då kom den första svala dagen en hel dag. Innan var det några svala förmiddagar och enstaka regnskurar. Fortfarande har bara ytskiktet i jorden blivit uppblött och jag orkar inte vattna ofta, förutom att så mycket vatten som det skulle behövas har jag inte samvete att ta från vattenkranarna.
Jag hoppas att plommona och äpplena kommer att klara sig.
En som klarat sig, och som fortsätter att blomma mer och mer, är min doftranka i badrummet! Till min glädje har jag fått kommentaren och frågan, om doftranka är en lämplig badrumsväxt, och visst är den, om man bara har ett fönster! Min står på golvet, och fönstret är en bit upp på väggen. Dit har den ett rangligt stöd, och sedan häver den sig upp på gardinstången och slingrar sig utåt väggen. Och det känns nu som att vi har en väldigt speciell parfym!
I dag kokade jag vit vinbärsylt. Jag har en buske vita vinbär, och de var helt mogna. Jag har ätit dem en tid med youghurt. Jag äter hallon två gånger om dagen, förutom att jag tar några hallon då och då. Jag bryr mig inte om att försöka spara några hallon, fast en liten förpackning fina hallon i frysen till jul kunde vara fint. Annars har ekorren i mig vaknat. Det måste vara några urgamla gener med ekorrinstinkter, som styr mig att ställa burkar i källaren. Jag tycker om kreativa blandningar. Jag har kokat saft av häggbär, svarta och röda vinbär, krusbär och rabarber. Den här tiden är det lätt att hitta på vad man skall äta. Det räcker med potatis om man lägger till lite ätbara gröna blad från trädgården, om man tar en klick margarin till, eller olivolja. Jag försöker städa skafferiet också, genom att äta upp slattar av chilisås och det sista i olika förpackningar vi glömt eller tröttnat på. Då behöver vi inte handla så mycket, tillvaron blir enklare, och jag hinner vara ute.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Svarta vinbär kan vara väldigt nyttigt...

Ett förråd av dom bären skulle vara trevligt att ha.

8:43 AM  

Post a Comment

<< Home