Sunday, December 31, 2006

Gott Nytt År!



Början av november hade vi alltså snö, vilket är svårt nu att minnas.
Det har varit den varmaste december i mannaminne, och alldeles snöfritt. Jag har sett till min trädgård nästan lika lite som jag bloggat. Annars hade man kunnat vara ute och krattat.
Jag har plockat in cypresskvistar, nypon och olvonbär att dekorera med. Jag har grävt upp mossa också, det har varit lätt att gräva och till jul är det bra att ha mossa i gräsmattan.
Jag odlar groddar, alfalfa och kikärter. Alfalfa har fyllt min groddburk, jag har en sådan i tre våningar. Man kan lika gärna grodda i en glasburk, med en gles väv över, fastspänd med en gummisnott. Man byter vatten en-två gånger per dag. Kikärterna groddade jag i en plastsil. Först lade jag dem i blöt i en bunke över natten. Sedan hällde jag bort blötläggningsvattnet genom silen, och sedan har ärterna legat kvar i silen och jag har sköljt dem 1-2 gånger per dag tills det blivit groddar. Dessa groddar kokade jag häromdan med tomatjuice, potatisbitar och morotsbitar, vilket blev en god och enkel mellandagsgryta.
Vi har haft för mycket mat, och vi har fått många julklappar. Jag har fått fyra amaryllis. Jag skall försöka vårda dem enligt alla konstens regler och sätta ut dem i trädgården i sommar, så att de har en chans att blomma om.
Förresten, cypressgrenarna jag tagit in är från tidigare års julgrupper. Mina äldsta cypresser fick jag början av -86 eller om det var -85 eller -87, som små växter i en liten kruka en gäst hade med sig. Jag planterade dem sommaren -87 i den här trädgården, och två av dem är nu stora träd.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag har inte gett dig tillåtelse att visa min rumpa på din blogg. Vi ses i rätten!

//Mio Hund

7:59 AM  

Post a Comment

<< Home