Friday, May 05, 2006

Sommarvärme.

I går såg jag skymten av gröna musöron på björkarna. I min trädgård ser jag små gröna blad på vinbärsbuskar och häggen. Syrenerna har gröna bladknoppar. På äppelträden är det gråbruna
knoppar jag vet skall bli blad. Det här är en förskräcklig tid för alla som får svårt att se och andas av lövsprickning. Nu skall rosorna beskäras. Allt som ser visset och brunsvart på rosorna skall bort. De sticks. De kommer att bli väldigt gröna och fräscha efter bearbetning. Jag borde hälla såpvatten över krusbärsbuskarna för att förhindra mjöldagg.
Kirskålen växer så att det nästan ser ut som tecknad film. Jag tog aldrig med den i nässelsoppan, men jag har tuggat på den. Den är inte god, men nästa tanke är att ha finklippt kirskål på ostsmörgåsar.
Alla rabatter behöver rensas. Tulpanerna sticker sig igenom bruna löv, så att de nästan fastnar
i bruna lönnlöv. De har knoppar. jag anar gula tulpanblommor.
För några dagar sedan slog första lilla påskliljan ut, och samtidigt med den en liten blå iris vid brevlådan. Det finns fortfarande bara en irisblomma, men nu närmast exploderar påskliljorna i gula färgplattor. När jag ser noggrannt i rabatterna ser jag flera hyacintknoppar, först bara rosa, men från i dag även blå. I dag ser jag violetta små vivor på framsidan. Jag spanar efter gula jordvivor, men ser bara blad. Jag undrar var gullvivorna är, det borde åtminstone finnas blad-
de finns bara hos grannarna.
Jag brukar odla tomater inomhus så här års, men det blev inte av i år. Däremot har jag några pumpplantor och några tomatillo. Tomatillo har jag aldrig odlat förut. Jag har fått frön av Sara.
De flesta av plantorna är pyttesmå, och en har blivit lång och ranglig. Den har fått flytta till en plasthink. Den ser ut som en ranglig blåklocka med gula tomatblommor.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home