Sunday, April 30, 2006

Nässlor.

Det är soligt, men vinden är lite kylig.
Det är mycket att rensa i trädgården, gamla löv, gammalt gräs och ogräs, vissna perenner. Jag får ta det bit för bit.
Söderrabatten var lämplig i dag, för att där var varmt nog att sitta koncentrerat och dra upp
grästuvor och krafsa bort vissna växtdelar mellan knoppar av pingstliljor, månviolplantor och tulpanblad. Myntaskott sticker upp. Jag har inget emot om myntan sprider sig- den kan inte ta över trädgården, teoretiskt kan den bara ta över söderrabatten, sedan hindras den av gräsmattan. Värre är, att det ser ut som att nässlorna kan ta över- de verkar vara starkare än myntan. När jag köpte ny jord i samband med att huset dränerades för sju år sedan måste det kommit nässlor med jorden. Det finns nässlor på andra håll i trädgården, men här har jag nu det största beståndet, och det är svårt att få upp alla nässelrötter, eftersom de är uppblandade med myntarötter.
Jag vill inte ha hela söderrabatten full av nässlor, så det bästa är att börja äta dem!
Att äta nässlor är inte nytt för mig annat än för året, men det är inte varje år det blivit av att äta dem. Ibland äter jag bara "köpemat". Nu när odlingssäsongen börjar är det ju bra att börja om med goda vanor. Förutom att nässlor och annat ogräs kan dryga ut hushållskassan, samt behöver plockas bort för att inte ta över, är de otroligt nyttiga. Bl.a. hjälper de mot reumatisk värk- åtminstone blev min mamma väldigt mycket bättre i sina dåliga leder då vi försökte äta upp hennes nässlor.
Det finns många olika recept på nässelsoppa. Sedan kan man ju äta nässlor på många andra sätt, bl.a. kan man woka dem. Så här har jag kokat nässelsoppa i dag:
Jag har haft vantar på mig och klippt bort ett nässelskott i taget och lagt i en stor bunke. Jag plockade ungefär en packad liter. Jag tog några myntaskott också, för att få en intressant smakbrytning. Jag har hällt bunken full med vatten, tagit en sked och rört om för att skölja ordentligt, och hällt ut nässlorna i en sil. Jag tog ut bunken till altanen och hällde ut vattnet, för att det skulle göra mer nytta hos mitt äppelträd än i avloppet. Jag plockade bort det skräp
jag hittade. Nässlor är otroliga på att dra åt sig jord och skräp, så sköljningen är viktig.
Jag blev häpen att det var jord i botten på bunken. Jag upprepade sköljningen några gånger.
Sedan lade jag nässelskotten, och de få myntaskotten, i en kastrull och hällde över vatten så att det täckte. Jag lät detta koka med 7 skalade potatisar delade i bitar, lite paprikapulver och ungefär två teskedar buljongpulver. När soppan kokat tills potatisbitarna mjuknat mixade jag den med en stavmixer.
Jag åt soppan i en stor kopp, där jag också lade i lite burkmajs. Jag åt bröd till också, bakat på bovetemjöl och mycket linfrön. Det räckte med Bregott på brödet- oftast äter jag mjölkfritt margarin, men nu fanns Bregott. Väldigt gott! Självklart kan denna soppa varieras nästan i det
oändliga. Det enda "besvärliga" är att plocka nässlorna, men det var mer ett nöje än besvär!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home